Instablog.

Η Instacar διαφέρει από τις παραδοσιακές εταιρίες leasing αυτοκινήτων προσφέροντας ευελιξία και μοναδικές δυνατότητες για ιδιώτες και επαγγελματίες.

etoimoparadota amaxia

Ετοιμοπαράδοτα ή…μήπως όχι; Τι συμβαίνει με την καθυστέρηση στην παράδοση αυτοκινήτου;

Αν η αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου είναι στα άμεσα σχέδιά σου και υπολογίζεις πως θα έχεις τα κλειδιά του νέου σου αμαξιού μέσα στις επόμενες 15 μέρες (άντε το πολύ μέσα σε ένα μήνα), δυστυχώς η πραγματικότητα θα σε προσγειώσει απότομα. Η καθυστέρηση στην παράδοση αυτοκινήτου είναι γεγονός, με χρόνους αναμονής που αγγίζουν ακόμη και το 1 έτος (!), αντιπροσωπείες αυτοκινήτων σε απόγνωση και καταναλωτές σε αδιέξοδο. Γιατί συμβαίνει τελικά, όμως, όλο αυτό; Πού έχουν πάει όλα τα ετοιμοπαράδοτα αμάξια;

Τι καθυστερεί τελικά την αγορά καινούργιου αυτοκινήτου;

Η απάντηση είναι πως τα ετοιμοπαράδοτα αμάξια είναι απλά…ανύπαρκτα. Και υπάρχει μια σειρά αιτιών που έχουν οδηγήσει στο αποτέλεσμα αυτό. Όλα ξεκίνησαν (όπως είναι αναμενόμενο) από την έκρηξη του Covid-19 και τα επακόλουθα lockdown. Στο πρώτο lockdown λόγω πανδημίας, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έκλεισαν τις πόρτες τους και έβαλαν φρένο στην παραγωγή τους, γιατί πολύ απλά η ζήτηση ήταν μηδενική. Κανένας δεν ταξίδευε, ούτε καν κυκλοφορούσε, πόσο μάλλον σκεφτόταν την αγορά ενός νέου αυτοκινήτου μέσα στη γενικότερη ανασφάλεια. Σταματώντας τη λειτουργία τους, άρχισαν να ακυρώνουν και τις παραγγελίες τους, μεταξύ άλλων και των ημιαγωγών, των γνωστών σε όλους μας τσιπ.

Με το τέλος του lockdown, η αγορά νέου αυτοκινήτου πήρε τα πάνω της. Παρόλα αυτά, όταν οι μηχανές των εργοστασίων πήραν πάλι μπροστά και οι παραγγελίες άρχισαν να φεύγουν, έγινε αντιληπτό κάτι που δεν είχε κανένας υπολογίσει: δεν υπήρχαν πια τσιπ. Γιατί; Γιατί πολλές μονάδες παραγωγής έκλεισαν επίσης λόγω καραντίνας, γιατί οι εμπορικές διαμάχες μεταξύ ΗΠΑ και του κύριου κατασκευαστή ημιαγωγών, της Κίνας, είχαν ως αποτέλεσμα ένα μέρος της παραγωγής να αποθηκεύεται για παν ενδεχόμενο σαν “στοκ”, αλλά κυρίως γιατί η τηλεργασία και η τηλεκπαίδευση εκτόξευσαν στα ύψη τις πωλήσεις ηλεκτρονικών ειδών (tablets, laptops, οθόνες, κινητά κτλ.). Μέσα σε όλα αυτά, το Μάρτιο 2021 ξέσπασε φωτιά σε ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια παραγωγής τσιπ, το Renesas Electronics της Ιαπωνίας, ενώ συγχρόνως, οι καταιγίδες στο Τέξας και οι διακοπές στην ηλεκτροδότηση επηρέασαν το ίδιο τη λειτουργία των τοπικών μεγάλων μονάδων παραγωγής. 

Και γιατί τα τσιπ είναι τόσο σημαντικά;
etoimoparadota amaxia

Αν οι ημιαγωγοί θεωρούνται συνυφασμένοι σχεδόν αποκλειστικά με τον κόσμο του computing, του gaming και της τηλεφωνίας, η συμβολή τους στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι απολύτως καίρια. Σ’ ένα προηγμένο τεχνολογικά μοντέλο αυτοκινήτου μπορεί να χρησιμοποιηθούν μέχρι και 150 τσιπ, αφού είναι απαραίτητα σε λειτουργίες όπως τα ηλεκτρικά παράθυρα, οι κάμερες παρκαρίσματος και οι οθόνες αφής, αλλά και για το cruise control, τη συνδεσιμότητα και τις μεθόδους μείωσης των ρύπων. 

Με την παραγωγή ημιαγωγών, λοιπόν, να αποδεικνύεται ανεπαρκής προκειμένου να καλύψει και τις ανάγκες της παραγωγής αυτοκινήτου, τα εργοστάσια σχεδόν όλων των αυτοβιομηχανιών είναι προς το παρόν σε θέση να ανταποκριθούν μόνο στο 70%-80% της αντίστοιχης ζήτησης, κι αυτό σε οριακό επίπεδο. Για του λόγου το αληθές, τον περασμένο Σεπτέμβριο, υπολογίζεται πως τα επίπεδα ταξινόμησης έπεσαν τόσο ώστε άγγιξαν τα αντίστοιχα του 1995, όταν η αγορά αυτοκινήτου δεν είχε καμία σχέση με τη σημερινή εικόνα.

Εντέλει ποιος είναι ο χρόνος παράδοσης ενός καινούργιου αυτοκινήτου;

Με τα σημερινά δεδομένα, η καθυστέρηση στην παράδοση αυτοκινήτου μπορεί να αγγίξει τους 6-8 μήνες! Τα πλέον “ετοιμοπαράδοτα” μοντέλα, που θεωρούνται, σε κάθε περίπτωση, είδος υπό εξαφάνιση και απαιτούν εξονυχιστική έρευνα αγοράς για την ανακάλυψή τους, έχουν ένα χρόνο αναμονής της τάξης των 3-4 μηνών. Από την άλλη, μοντέλα με ειδικό εξοπλισμό και προηγμένα τεχνολογικά συστήματα φτάνουν στα χέρια των ιδιοκτητών τους μετά από τουλάχιστον έναν χρόνο

Παράλληλα, οι αντιπροσωπείες δύσκολα μπορούν να εγγυηθούν τη διατήρηση των υφιστάμενων τιμών μετά από ένα τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα. Μολονότι γίνεται προσπάθεια να παγώνουν οι τιμές κατά το “κλείσιμο” του αυτοκινήτου, η αύξηση των μεταφορικών εξόδων και η άνοδος στο κόστος των πρώτων υλών καθιστούν συχνά απαγορευτική μια τέτοια διαπραγμάτευση. Έτσι, ο πελάτης έχει πάντα το φόβο πως όχι μόνο μπορεί να παραλάβει το αυτοκίνητό του μετά από πολλούς μήνες, αλλά ενδέχεται να χρειαστεί να καταβάλει και ένα τίμημα αυξημένο κατά 10%-12% σε σχέση με τον χρόνο αγοράς. Οι πρώτες εκτιμήσεις λένε πως η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2022, καθώς νέα εργοστάσια παραγωγής τσιπ έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία. Παρόλα αυτά, η εμπόλεμη πραγματικότητα, που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο επίκεντρο όλων, θέτει τα πάντα υπό αμφισβήτηση.

Η καθυστέρηση στην παράδοση αυτοκινήτου επηρεάζει την αγορά μεταχειρισμένων;

Η απάντηση είναι αναμφίβολα θετική. Οι τεράστιοι χρόνοι παράδοσης καινούργιου αυτοκινήτου έχουν στρέψει τους καταναλωτές στην αγορά μεταχειρισμένου. Και εδώ, όμως τα πράγματα δεν είναι ανέφελα. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, το Σεπτέμβριο 2021, καταγράφηκε η αγορά 5.971 μεταχειρισμένων οχημάτων έναντι της αγοράς 6.596 καινούργιων. Αντίστοιχα, το πρώτο ενιάμηνο του έτους, οι πωλήσεις μεταχειρισμένων ανέρχονταν στις 49.145, ενώ τα νέα οχήματα που αγοράστηκαν ήταν 81.377. Οι τεράστιες αυτές διαφορές αποδεικνύουν την άνευ προηγουμένου ζήτηση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Η προσφορά, ωστόσο, δεν είναι ανεξάντλητη, με αποτέλεσμα είτε να μην υπάρχουν πια διαθέσιμα αυτοκίνητα (τουλάχιστον με τις ζητούμενες προδιαγραφές), είτε οι τιμές τους να έχουν γίνει απαγορευτικές.

Και ποια είναι η λύση;
 

Αν δεν μπορείς να περιμένεις μέχρι να εξομαλυνθούν τα πράγματα (ή ακόμη κι αν μπορείς, αλλά θέλεις να πράξεις έξυπνα), τότε η λύση είναι μία και ακούει στο όνομα “instacar”. Επιλέγεις ένα μοντέλο από τον τεράστιο στόλο μας και καταβάλλοντας μονάχα το μηνιαίο μίσθωμα, χωρίς τράπεζες ή προκαταβολές, έχεις το αμάξι σου στα χέρια σου μέσα σε 2 μόλις ημέρες. “Μα δεν είναι καινούργιο, είναι μεταχειρισμένο”, θα είναι ενδεχομένως η ένστασή σου και πάνω σ’ αυτό θα σου δώσουμε την εγγυημένη απάντηση: “κάθε instacar δε διαφέρει σε τίποτα από ένα καινούργιο αυτοκίνητο!”.

 

Τελευταίαάρθρα.